17 feb. 2010

Av mig till mig

Dags att visa lite nyare kläder jag gjort...


Här är ett av de nyaste alster jag gjort, inte helt säker på vad jag ska kalla det, men en slags byxdress där jag satt ihop byxa och liv helt enkelt...Sydd i svart denim med lila dekorsömmar.

Nästa projekt var en slags "uniforms" klänning i lite 50-tals anda. Idén fick jag efter ett besök på en militärmässa här i Stockholm och köpte där en uniformsmössa som jag utgick ifrån när jag designade denna. Svart denim och röda passpoaler blir faktiskt ganska effektfullt plus de silvriga knapparna fram.


Också hatten själv, som jag sytt dit tre lika knappar som på klänningen för att få dem att matcha helt och ge den rätta uniformskänslan där allt går igen genom hela outfiten.


Ett annat spontant experiment jag gjorde under en kväll, en svart trikåklänning där jag lekt lite med skärningar och transparent tyg i kombination med trikån. Vart faktiskt ett lyckat resultat :)


Så ytterligare en klänning jag sytt till mig själv, axelbandslös i svart siden med vita passpoaler, klädda knappar fram dekorerade med vitt rynkat tyg runt. Inspirationen kom nog lite ifrån en s.k. Pierrot, ni vet sådana vitsminkade clownliknande figurer med en tår under ögat man brukar ha som prydnad som porslinsdockor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar